Timemanagement in de zorg: 7 tips voor meer overzicht
Timemanagement helpt om meer overzicht en rust in het werk te creëren. In dit artikel geven we je 7 tips voor meer overzicht.
 

De werkdruk in de zorgsector ligt hoog. Dit leidt tot de hoogste percentages in ziekteverzuim. Er is een duidelijke stijging van verzuim zichtbaar de afgelopen jaren veroorzaakt door onder andere personeelsgebrek en een te hoge werkdruk. Het is dus belangrijk dat men leert om effectief te plannen zodat er meer rust, minder stress en meer overzicht in het werk komt. Dit geeft meer ontspanning en effectiviteit op de werkvloer.

Timemanagement helpt om meer overzicht en rust in het werk te creëren. Hierdoor gaat men aan het eind van de werkdag met een gevoel van voldoening naar huis. In dit artikel geven we je 7 tips voor meer overzicht.

Takenlijst en prioriteiten stellen

Allereerst is het belangrijk om prioriteiten te stellen. Maak een lijst met taken die er moeten gebeuren. Taken met een deadline, kleine klussen, grote klussen, alles wat er te binnen schiet. Dit geeft rust en ruimte in het hoofd. Niet direct noodzakelijke taken worden op een ‘not to do’ lijst gezet. Ga daarna effectief plannen en krijg regie in het werk.

Een realistische planning

Bij het maken van een planning moet men wel realistisch blijven, wat kan er gedaan worden in één week, een maand of een dag. Neem altijd een marge voor onverwachte zaken. Blijft er tijd over, pak dan werk aan wat een goed gevoel geeft.

Durf ‘nee’ te accepteren

Juist mensen die betrokken zijn bij hun werk durven vaak geen nee te zeggen. Toch moet dit soms kunnen, om stress met alle gevolgen van dien te voorkomen. Zonder af en toe een ‘nee’ gaat de kwaliteit van het werk naar beneden.

Ontdek de energiepiek

Ieder mens heeft een eigen ritme, plan de taken die de meeste energie en concentratie vergen op het moment dat die energiepiek er is. Bewaar de minder ingewikkelde werkzaamheden voor andere momenten. Plan ook mini-pauzes als de concentratie afneemt. 

Overzicht is belangrijk

Overzicht in het hoofd is belangrijk, maar ook op de werkplek. Ruim tussendoor, maar ook aan het eind van de dag de werkplek op, zo begint de volgende dag niet zonder overzicht.

Discipline is noodzakelijk

Timemanagement schreeuwt om discipline. Het werkt alleen als het consequent wordt gebruikt. Het wil niet zeggen dat er altijd een vast schema gevolgd moet worden, iets omwisselen omdat je even ergens vastloopt, dat kan altijd.

De dag goed afsluiten

Sluit de dag altijd goed af. Soms is het belangrijker om te kijken wat er wel is gedaan in plaats van wat er niet is gedaan. Zijn er dingen blijven liggen? Een mooi moment om een planning voor de volgende dag te maken en daarna het hoofd leeg te maken. Tijd om te gaan genieten van het privéleven.

Rust en overzicht in je team

Komt je team om in het werk en is er geen overzicht meer? Onze professionals komen graag op interimbasis tijdelijk jouw team verstreken. Daarbij zorgen we ervoor dat alle neuzen weer dezelfde kant op staan en dat er overzicht is. Wil je meer weten over hoe we dit doen? Neem dan contact met ons op.

De sleutel naar verbinding tussen
professional & organisatie