Het opstellen van algemene voorwaarden is niet verplicht. Wel is het verstandig. De algemene voorwaarden geven onder meer duidelijkheid over jouw rechten en plichten en over de rechten en plichten van jouw klanten/opdrachtgevers. Daarnaast bevatten de algemene voorwaarden onder meer informatie over betalen en leveren, aansprakelijkheid en garantie.
Alle regels die voor beide partijen van toepassing zijn wanneer iemand bij jou een dienst of product afneemt worden omschreven in de algemene voorwaarden. Je kunt deze dan ook het best zien als een overeenkomst.
Waar moet je rekening mee houden?
Wanneer je besluit om algemene voorwaarden op te stellen, dan is het belangrijk om te weten dat deze aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen. Je stelt de algemene voorwaarden op om duidelijkheid te bieden over rechten en plichten van klanten/opdrachtgevers, maar dit doe je ook om je eigen risico’s te reduceren. Dit betekent niet dat je zomaar alles zelf mag bepalen. Er worden grenzen getrokken. Onredelijke voorwaarden mogen niet worden opgenomen in het document.
Daarnaast is het belangrijk om te weten dat je een informatieplicht hebt. Stel je algemene voorwaarden op? Dan is het dus belangrijk dat je klanten/opdrachtgevers laat weten dat je algemene voorwaarden hanteert. Daarnaast moet je duidelijk maken hoe en waar klanten/opdrachtgevers deze algemene voorwaarden kunnen lezen. Algemene voorwaarden moeten kunnen worden ingezien vóórdat een product of dienst wordt afgenomen.
Vaak worden standaard algemene voorwaarden gebruikt
In de praktijk wordt er vaak gekozen voor het gebruik van standaard algemene voorwaarden. Het zelf schrijven van de algemene voorwaarden is er meestal niet bij. Het is in de basis prima om standaard algemene voorwaarden te gebruiken. Kies dan wel voor een document dat specifiek voor de zorgbranche is opgesteld. De algemene voorwaarden zien er namelijk voor elke branche en sector anders uit. Je kunt zelf, indien gewenst, de nodige aanpassingen maken in de standaard algemene voorwaarden. Let er hierbij wel op dat de bepalingen redelijk blijven en dat alles juridisch gezien waterdicht is. Het is bijvoorbeeld niet toegestaan om alle aansprakelijkheid middels de algemene voorwaarden uit te sluiten.
Zijn jouw algemene voorwaarden nog wel dekkend?
Alles om ons heen verandert. Er verandert ook van alles op het werkvlak, ook in de zorg. De manier waarop zorg wordt geboden is bijvoorbeeld voor veel zorgprofessionals veranderd sinds we te maken hebben met de coronacrisis. Zijn jouw algemene voorwaarden hier wel op gecheckt en zo nodig aangepast? Vaak worden algemene voorwaarden eenmalig opgesteld, waarna zij nooit meer worden herzien. Hierdoor komt het in de praktijk regelmatig voor dat algemene voorwaarden niet meer dekkend zijn, vooral omdat er belangrijke veranderingen hebben plaatsgevonden binnen de branche of binnen de Nederlandse wet.
Heb jij bijvoorbeeld de wet AVG al opgenomen in je algemene voorwaarden? Omschrijven jouw algemene voorwaarden goed genoeg welke persoonsgegevens je verzamelt en waarom? Wij raden je aan om je algemene voorwaarden elke 6 maanden na te lopen en, indien nodig, aan te passen.
Al je zaken op orde
Voor jou als zorgprofessional is het natuurlijk een geruststellend gevoel als je al je zaken netjes op orde hebt. Voor klanten/opdrachtgevers biedt het vooral zekerheid en dat is ook belangrijk. Wil jij als interim
zorgprofessional aan de slag?
Zorgzorro koppelt jou graag aan een instelling of organisatie die op zoek is naar iemand met jouw talenten. Benieuwd? Neem gerust eens
contact met ons op voor meer informatie of advies.