10 Tips voor de perfecte kantoorwerkplek

Goede omstandigheden op je werkplek zorgen er zelfs voor dat je minder snel moe wordt, 10 tips.

Op een goede werkplek kun je prettiger én langer je werk doen. Goede omstandigheden op je werkplek zorgen er zelfs voor dat je minder snel moe wordt. Door met een aantal belangrijke punten rekening te houden, ben je al goed op weg. Grote kans dat je bij sommige tips nog niet zo hebt stilgestaan, terwijl ze een groot verschil maken. 

Perfecte kantoorwerkplek

In dit artikel geven wij je graag 10 tips voor een perfecte en optimale werkplek. Controleer eens of jouw werkplek voldoet aan deze eigenschappen.


1. Tocht en buitenlucht

Zowel een gebrek aan frisse lucht, als tocht kunnen zorgen dat je oncomfortabel werkt. Een gebrek aan frisse lucht betekent ook een gebrek aan zuurstof. Hierdoor raak je sneller vermoeid en kun je hoofdpijn krijgen. Tocht daarentegen, zorgt voor kou en nekklachten. Soms kan het verplaatsen of draaien van je bureau al helpen tegen tocht van buiten of tocht van een airco. 

2. Zorg voor een goede temperatuur

Over het algemeen is het op de meeste kantoren in Nederland tussen de 19 en 21 graden. Heb je het op kantoor vaak te warm of te koud, dan is het verstandig om te kijken of de temperatuur op jouw werkkamer van deze standaard afwijkt. Als je het te warm hebt raak je sneller vermoeid, terwijl je bij teveel kou veel energie gebruikt om op te warmen.

3. Lichtmanagement

Zowel voldoende daglicht, als voldoende licht op je bureau zijn essentieel om goed te kunnen werken. Zorg daarnaast dat er geen fel licht achter jouw computer vandaan komt. Hierdoor ga je knijpen met je ogen, wat vermoeiend is. Zet je bureau naast een raam neer en kijk ook af en toe naar buiten, dat is goed voor je ogen.

4. Zorg voor een niet te droge lucht

Te droge lucht kan voor irritatie zorgen bij lenzendragers en is ook niet prettig voor huid en slijmvliezen. Een bakje water op de verwarming kan hierbij helpen. Een gezonde luchtvochtigheid ligt tussen de 40 en 60 procent.

5. Overleg met elkaar over geluid

Het telefoneren van je collega’s, het geluid van de printer of gesprekken in dezelfde ruimte kunnen allemaal storend zijn of afleiden. Daarom is het belangrijk om onderling te overleggen wat je kunt doen om geluid voor elkaar te beperken. Verplaats bijvoorbeeld de printer of spreek met elkaar af dat telefoneren ergens anders plaatsvindt. 

6. Goede afstelling van je stoel en bureau

Wist je dat negen van de tien mensen een verkeerde houding hebben achter hun bureau? Dit kan voor klachten zorgen. Een leidraad is dat je voeten plat op de grond staan met een hoek van 90 graden. 

7. De juiste plek van je muis, beeldscherm en toetsenbord

Veel klachten ontstaan door een onjuiste plek van je computer, beeldscherm en muis. Probeer je muis in één lijn met je schouder neer te leggen. De ideale plek van je beeldscherm is net onder ooghoogte, op armlengte afstand. 

8. Een opgeruimd bureau

Een opgeruimd bureau zorgt voor een opgeruimd hoofd én je raakt minder snel spullen kwijt. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar de moeite waard om te proberen.

9. Een prettig uitzicht

Alleen witte muren vrolijken niet bepaald op, maar een rommelig uitzicht maakt onrustig. Creëer bij jouw werkplek een rustgevend, prettig uitzicht. 

10. Regelmatig opstaan

In dezelfde houding blijven zitten zonder op te staan is niet prettig voor je lichaam. Ontspan af en toe en hou je spieren soepel door op te staan en een stukje te lopen.

Hopelijk helpen deze tips om je werkplek wat aangenamer te maken. Heb je een perfecte werkplek, maar ontbreekt er een manager of leidinggevende? Neem dan contact op met Zorgzorro. Onze professionals hebben veel ervaring in en/of met de zorg.

Neem contact met ons op

De sleutel naar verbinding tussen
professional & organisatie