Medicatieopslag en –beheer is bij intramurale zorg anders dan bij extramurale zorg, waarbij de cliënt thuis woont. De verantwoordelijkheid verschuift gedeeltelijk. Het is namelijk zo dat de cliënt er bij intramurale zorg zelf voor heeft gekozen om het medicatiebeheer uit te besteden aan de zorginstelling. De zorgverlener schaalt dit in via een BEM-score en dit wordt vastgelegd in het zorgdossier van de cliënt. Hoe is dit precies geregeld in jouw praktijk? Zorgzorro geeft je hier meer informatie over.
Het bewaren van de medicatie
Zorginstellingen moeten rekening houden met meerdere factoren wanneer het gaat om het bewaren van medicatie. Zo dient er rekening te worden gehouden met de geldende wet- en regelgeving. Zorgorganisaties zijn bij intramurale zorg
verplicht om de medicatie op de juiste wijze te bewaren zoals beschreven in de veilige
principes van de medicatieketen.
Het bijbestellen en retourneren van medicatie
De verantwoordelijkheid van het medicatiebeheer ligt bij intramurale zorg bij de zorginstelling. Dit betekent ook dat het de taak van de zorgorganisatie is om medicatie tijdig bij te bestellen en de juiste procedure te volgen voor herhaalrecepten. Het mag niet voorkomen dat medicatie binnen de zorginstelling niet beschikbaar is.
Het komt uiteraard ook voor dat er retourmedicatie is. Deze medicatie wordt door de apotheker opgehaald of dient te worden ingeleverd bij de apotheker, afhankelijk van de gemaakte afspraken. Tot op het moment van de overdracht aan de apotheker dient deze medicatie in een afgesloten ruimte te worden opgeslagen. Voor het retourneren van opiaten gelden andere regels.
Het signaleren van problemen
De zorginstelling zorgt voor heldere afspraken met betrekking tot het opslaan, beheren en uitgeven van de medicatie. Hiervoor dienen nauwkeurige procedures te worden opgesteld, zodat de juiste protocollen kunnen worden gevolgd. Alle medewerkers dienen volgens deze specifieke
afspraken te werken. Problemen of risico’s kunnen medewerkers veilig melden via een VIM-melding (Veilig Incident Melding). Het incident wordt dan als leermoment c.q. verbetermogelijkheid gebruikt.
Medicatie op naam van de cliënt
Zorginstellingen hebben over het algemeen een zogenaamde ‘dokterstas’. Zo wordt de voorraad medicatie genoemd die gezien kan worden als werkvoorraad. Buiten deze voorraad om is het een zorgorganisatie niet toegestaan om medicatie in huis te hebben die niet op naam van een cliënt staat. De ‘dokterstas’ medicatie mag uitsluitend worden aangesproken door artsen die met de toelating behandeling actief zijn voor de zorginstelling en uitsluitend in spoedsituaties. De organisatie draagt zorg voor de controles hierop.
Is alles met betrekking tot de medicatie op orde?
Het spreekt voor zich dat het belangrijk is om alles omtrent de medicatie bij intramurale zorg op orde te hebben. In de praktijk komt het voor dat dit niet helemaal het geval is. Bij
Zorgzorro kun je uitstekend terecht voor het inschakelen van een professional met de juiste expertise, voor het meekijken binnen jouw zorgorganisatie. Heb jij bijvoorbeeld iemand nodig voor het professioneel uitvoeren van audits en medicatiecontroles? Dan heeft Zorgzorro de juiste professionals in huis. Neem gerust eens
contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.