Het Elektronisch Patiënten Dossier (EPD) zorgde enkele jaren voor hoofdbrekens over de online toegankelijkheid van privacygevoelige informatie. Anno 2017 zien vooral patiënten zelf grote voordelen in de moderne patiëntenportalen. Artsen daarentegen zijn wat terughoudender, zo blijkt uit recent onderzoek van het Radboudumc. Wat is de oorzaak van deze mismatch?
Inzicht in behandelingen
Een zorgportaal of patiëntenportaal is een website waar patiënten hun eigen medische gegevens kunnen inzien. Zo hebben zij rechtstreeks toegang tot hun medisch dossier, uitslagen van onderzoeken en vaak biedt een patiëntenportaal extra functies zoals de mogelijkheid om online vragen te stellen aan een arts, online een afspraak maken of een herhaalrecept aanvragen. Het Radboudumc ondervroeg zowel patiënten als medewerkers naar het gebruik van het patiëntenportaal bij zeven umc’s en een algemeen ziekenhuis.
Patiënten enthousiast
Vooral patiënten zijn enthousiast over de patiëntenportalen. Zij ervaren vooral een gevoel van rust, regie en betrokkenheid. Ze kunnen elk moment van de dag hun vragen stellen aan de arts. Wel zou een groot deel van de ondervraagde patiënten het op prijs stellen om direct online te kunnen communiceren met hun arts en zouden zij de mogelijkheid willen hebben om ook zelf gegevens te kunnen uploaden.
Het patiëntenportaal is vooral geschikt voor mensen die regelmatig gebruikmaken van medische dienstverlening. Een ander nadeel is dat het patiëntenportaal minder geschikt is voor mensen die over weinig computervaardigheden beschikken.
Artsen terughoudend
Dat artsen terughoudend zijn over het patiëntenportaal is deels gebaseerd op de angst dat patiënten onterecht ongerust worden als zij zelf hun medisch dossier en onderzoeksuitslagen kunnen inzien. Deze angst is te ondervangen door onderzoeksuitslagen eerst persoonlijk met de patiënt te bespreken, alvorens deze aan het dossier toe te voegen.
Ook hebben artsen volgens het Radboudumc moeite met het verlies van hun autonomie en hebben zij het gevoel dat patiënten hen controleren. Wel vinden zij het prettig dat patiënten beter geïnformeerd worden door het gebruik van het portaal.
‘Mismatch’ terecht of niet?
Een goede en verantwoorde patiëntenzorg is een zaak voor zowel de arts als de patiënt. De toekomst van het patiëntenportaal biedt uiteindelijk beiden meer voordelen, bijvoorbeeld door de koppeling aan medische devices en wearables, zodat controle op het verloop van de klachten verder verbeterd wordt.
Zorgportaal invoeren
Heeft jouw zorginstelling nog geen zorgportaal, maar staat dit wel op de agenda voor komende jaren? De
experts van Zorgzorro kunnen je adviseren en begeleiden bij het kiezen van het juiste portaal en het goed implementeren in de organisatie. Hierbij betrekken wij natuurlijk de wensen van zowel de artsen als de patiënten.