Zet gastvrijheid centraal in uw instelling: 4 tips

Hoe is de gastvrijheid in jouw zorginstelling? Wat kun je doen om deze te verbeteren? 4 praktische tips.

Gastvrijheid is een belangrijke topic in iedere zorginstelling. Wanneer je te maken hebt met (tijdelijke) bewoners, patiënten, gasten en bezoekers is het van belang te zorgen voor een aangename gastvrijheid. Dit zit vaak niet in de dingen die je doet als zorginstelling, maar vooral in de beleving die je biedt.


Gastvrijheid is een ervaring en een gevoel van gastvrijheid is een emotie. Het is niet altijd makkelijk om hier goed mee om te gaan. Daarom geven wij je 4 tips voor een goede gastvrijheid in jouw zorginstelling.

1. Oprechte aandacht

Het bieden van oprechte aandacht op een persoonlijk niveau is heel belangrijk. Met een standaard praatje en een gemaakte glimlach zorg je er niet voor dat iemand zich echt welkom voelt. Zorg ervoor dat je oprecht bent en dat je daadwerkelijk persoonlijke aandacht biedt. Denk dus aan:

  • Eten op maat geven
  • Maaltijden met aandacht uitserveren
  • Wees hoffelijk

2. Luister naar klachten

Klachten worden nogal eens gezien als ‘gezeur’ en daarom snel weggewuifd. Hiermee straal je zeker geen gastvrijheid uit. Het is belangrijk om iedere klacht serieus te nemen, aan te horen en na te denken over een oplossing. Ook klachten van medewerkers tellen hierbij. Geef medewerkers de vrijheid om zelf de regie te nemen over dagelijkse werkzaamheden.

3. Omdenken

Probeer met regelmaat eens in de schoenen van een bezoeker of een (tijdelijke) bewoner te gaan staan. Word jij dan behandeld zoals je dat zou willen? Voel jij je welkom zoals jij je welkom zou willen voelen in een zorginstelling? Probeer hier objectief naar te kijken. Soms is het een kwestie van omdenken om verbeterpunten te vinden in de mate van gastvrijheid.

4. Leer van feedback

Niemand weet beter hoe het gesteld is met de gastvrijheid dan de mensen die je zorginstelling bezoeken en de mensen die er (tijdelijk) verblijven. Vraag hen daarom met regelmaat om feedback en besteed hier voldoende aandacht aan. Leer ervan en maak verbeteringen waar nodig.

Het ziekenhuis van Disney

Hoe zou het zijn als Walt Disney een ziekenhuis zou beginnen? Hoe zouden zij de kennis van gastvrijheid en beleving in hun parken vertalen naar een ziekenhuis? Bekijk onderstaande video of lees het boek Als Disney de baas was in uw ziekenhuis

Gastvrijheid verbeteren

Soms is de aanwezigheid van een vriendelijke gastheer of –vrouw al voldoende om het gevoel van gastvrijheid te versterken. Ben jij nog op zoek naar zo’n vriendelijke professional voor in de zorg? Dan biedt Zorgzorro jou de professional die je nodig hebt. Bekijk online de mogelijkheden of neem eens vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie of advies.

Neem contact met ons op

De sleutel naar verbinding tussen
professional & organisatie