10 Kenmerken van een goed zorginkoop contract
Door met je bestaande leveranciers rond de tafel te gaan zetten en te gaan kijken in de markt naar andere aanbieders kun je kosten besparen.
Zorginstellingen besteden vaak te weinig aandacht aan het realiseren van een goed zorginkoop contract. Dit kan leiden tot onnodige uitgaven. Er kan worden bespaard door te zorgen voor effectieve contracten voor de zorginkoop. Zorgzorro geeft je 10 kenmerken van een goed zorginkoop contract.

1. Inkoopvoorwaarden opvragen

Het opvragen van inkoopvoorwaarden is een stap die vaak te laat of helemaal niet plaatsvindt. Toch is dit heel belangrijk, vooral omdat hiermee goed duidelijk wordt welke procedure er moet worden gevolgd bij de zorginkoop. Wanneer er zaken in deze procedure bestaan die niet wenselijk zijn, dan moet er de mogelijkheid zijn om hier bezwaar tegen te maken.

2. Duidelijkheid wie mag bestellen

Bij het afsluiten van een contract is het slim om vast te leggen wie binnen de instelling of afdeling de autoriteit heeft om bestellingen te plaatsen. Kan iedere medewerker dit of slechts het afdelingshoofd? Leg dit in het nieuwe zorgcontract vast. 

3. Onduidelijke punten

Veel contracten bevatten punten die op meerdere manieren kunnen worden geïnterpreteerd. Deze onduidelijke punten kunnen op een later moment voor problemen zorgen. Vraag altijd op een zo kort mogelijke termijn om opheldering van deze punten, alvorens het contract te ondertekenen. Documenteer de verhelderende antwoorden die je krijgt in je dossier.

4. Eigen voorstel

Denk zelf eerst goed na welke procesafspraken je in het contract opgenomen wilt hebben. Dien deze punten vervolgens bij het zorgkantoor of de zorgverzekeraar in om op te nemen in het uiteindelijke contract. Zo weet je zeker dat de belangrijkste procesafspraken onder de aandacht van de betreffende partij worden gebracht.

5. Contactpersonen

Het is prettig wanneer er voor het opstellen van het contract aanspreekpunten worden aangesteld. Zorg ervoor dat er maar één persoon eindverantwoordelijke is voor het goedkeuren van het contract. Dit moet de persoon zijn die alle communicatie met de zorgverzekeraar of het zorgkantoor op zich neemt. Geef ook aan dat een vaste contactpersoon bij de andere partij wenselijk is. Onderzoek altijd zowel in je eigen organisatie als bij zorgkantoren en zorgverzekeraars wie er tekenbevoegd zijn. Dat kan via de Kamer van koophandel. Contracten die ondertekend zijn door personen die niet tekenbevoegd zijn, zijn niet rechtsgeldig.

6. Mededingingswet

Het is goed om aandacht te besteden aan de Mededingingswet en de eventuele mogelijkheden die hierin openliggen. In bepaalde gevallen kan er worden geprofiteerd van een samenwerking tussen zorgaanbieders die niet met elkaar concurreren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een gezamenlijke afvalverwerking. Er zijn diverse voorbeelden hierover te vinden o.a. bij het Amphia, Jeroen Bosch en ETZ. Zij hebben hun krachten gebundeld op diverse terreinen. 

7. Transparantie

In de aanloop naar een inkoopcontract is er lang niet altijd sprake van volledige transparantie. Dit is wel nodig om vanuit de juiste basis afspraken te kunnen maken. Het inkoopbeleid van zorgverzekeraars en zorgkantoren die een Aanmerkelijke Marktmacht hebben dient volledig transparant te zijn. Stel je vragen om het voor jou zo transparant mogelijk te maken.

8. Termijnen

Zorgkantoren en zorgverzekeraars moeten de zorgaanbieders een redelijke termijn bieden voor het bestuderen van het aangeboden inkoopcontract. Er moet ruimte zijn voor het analyseren van beschreven afspraken en voor het stellen van eventuele vragen. Controleer altijd of de termijnen die worden aangeboden als redelijk kunnen worden gezien.

9. Advisering

Zorg altijd voor een tijdige voorbereiding wanneer er een contract moet worden gesloten. Hierbij is het in de meeste gevallen raadzaam om te zorgen voor advisering door een objectieve partij. Bereid het hele proces voor om uiteindelijk te kunnen communiceren over het contract op een goed onderbouwde wijze.

10. Vastleggen

Het is aan te raden om het hele proces goed vast te leggen, zodat er van iedere stap binnen het proces bewijzen zijn. Bewaar ieder stukje communicatie. Een goede verslaglegging kan heel belangrijk blijken in de toekomst.

Advies en ondersteuning

Een goed en degelijk zorginkoop contract is heel belangrijk. Er gaat dan ook een heel proces aan vooraf voordat het contract uiteindelijk tot stand komt. Sta jij op het punt om nieuwe zorginkoop contracten af te sluiten en kun je hier wel wat advies en ondersteuning bij gebruiken? Zorgzorro heeft de professionals in huis die jou hierbij van dienst kunnen zijn. Je kunt onze mogelijkheden online bekijken of eens contact opnemen voor meer informatie.

De sleutel naar verbinding tussen
professional & organisatie