Heeft uw personeel voldoende aandacht voor hun patiënten?
Aandacht geven in de zorg lijkt eenvoudig, maar in de hectiek van de werkzaamheden is het niet zo simpel. Hierbij enkele tips.
Aandacht in de zorg voor patiënten is iets wat vaak tussen de reguliere werkzaamheden door gebeurt. Toch is ‘echte’ aandacht een belangrijk onderdeel, zowel voor de patiënt als voor de zorgverlener. Natuurlijk moeten er tal van andere handelingen verricht worden, maar ‘het echte aandacht geven’ mag er nooit bij inschieten. Al gaat het maar om een paar minuutjes. Heeft uw personeel voldoende aandacht voor hun cliënten? In dit blog geven wij u enkele tips en voordelen.

Aandacht geeft een beter gevoel

Er is namelijk nogal wat voordeel te behalen als er aandacht wordt gegeven. Allereerst geeft het de patiënt een beter gevoel als er af en toe wat aandacht is, maar ook de zorgverlener staat hierdoor beter in zijn of haar werk. Even een verpleger die een luisterend oor komt bieden is voor veel patiënten erg fijn.

Voordelen van gerichte aandacht voor de patiënt

Als er persoonlijke aandacht wordt gegeven, is de zorgverlener meer gefocust op de patiënt. Met als gevolg dat de zorgverlener ook minder snel afgeleid is, waardoor er minder fouten worden gemaakt. Een beter contact met de patiënt heeft nog meer voordelen, hierdoor krijg je ook te horen wat de echte behoefte van de patiënt is en waardoor de zorg beter afgestemd kan worden.

Zorgverlener tevredener

Het geeft de zorgverleners rust als ze gericht aan het werk kunnen. Je krijgt er nu eenmaal een tevreden gevoel van als je weet dat je werkzaamheden nuttig zijn geweest. Dit verhoogt tevens het plezier in het werk. Hierdoor is de kans op verloop lager en hoeft u niet zo snel op zoek naar nieuw personeel in een krappe markt.

Het zijn vaak de kleine dingen die het doen

Aandacht geven lijkt eenvoudig, maar in de hectiek van de werkzaamheden is het niet zo simpel. Toch zijn er altijd kleine handelingen mogelijk om de patiënten het gevoel te geven dat ze ertoe doen. Simpele vragen en een ontspannen lichaamstaal zijn heel belangrijk. Even de tijd nemen om de patiënt op zijn gemak te stellen, draagt bij aan het welzijn van de patiënt.

Waardevolle emotie en interesse

Vragen aan de patiënt of je de kamer of woning mag betreden bij de eerste kennismaking, jezelf voorstellen door een hand te geven, het zijn kleine dingen maar zeer waardevol. Vragen hoe de patiënt zich voelt en daarbij oogcontact maken. Luisteren, reageren, ingaan op emoties, het kan alleen als de zorgverlener ook geestelijk en emotioneel aanwezig is. Toch zijn deze kleine handelingen een grote stap voorwaarts in de zorg voor de patiënt.

Personeel aansturen

Het geven van aandacht is iets wat op de gehele afdeling structureel doorgevoerd moet worden. Heeft uw huidige management hierbij tijdelijke hulp nodig? Neem dan contact met ons op!

De sleutel naar verbinding tussen
professional & organisatie