"Wederzijds begrip met patiënten dankzij Comfort Talk"
Comfort Talk met de patiënt zorgt voor een positief effect. Hoe kun jij dit toepassen?
Recentelijk is het Deventer Ziekenhuis gaan werken met Comfort Talk®. Deze gesprekstechniek zorgt ervoor dat behandelingen makkelijker verlopen en door patiënten ook als aangenamer worden ervaren. Het idee achter Comfort Talk is dat negatieve woorden uit een boodschap aan de patiënt worden weggefilterd. Het is een gesprekstechniek die wetenschappelijk is onderzocht en een positief effect heeft op de patiënt. Hoe deze gesprekstechniek in zijn werk gaat lees je in dit blog.
Resultaten van Comfort Talk
Het Deventer Ziekenhuis heeft de eerste stap naar Comfort Talk gezet in Nederland, maar in Amerika wordt deze gesprekstechniek al langer toegepast. Hier zijn ook meerdere onderzoeken uitgevoerd naar de effecten van Comfort Talk. Deze onderzoeken laten zien dat katheterisatie, een behandeling die door veel patiënten als eng en vervelend wordt ervaren, maar liefst 17 minuten sneller kan worden afgerond als er Comfort Talk wordt toegepast. Het aantal no-shows, waarbij mensen gewoon niet op komen dagen voor hun onderzoeken, is met 22 procent afgenomen. Paniek en angst zorgen er vaak voor dat MRI’s moeten worden afgebroken. Het aantal afbrekingen is, na het invoeren van Comfort Talk, afgenomen met maar liefst 40 procent.
Bewuster spreken met patiënten
Comfort Talk is bedoeld om negatieve woorden uit een gesprek te halen. Hierdoor worden de gesprekken positiever van toon en maken patiënten zich minder zorgen. De techniek kan zowel bij volwassenen als bij kinderen worden toegepast. Als we het voorbeeld van de MRI eens aanhouden, dan kennen we de uitspraak ‘U mag niet bewegen, want dan moeten we opnieuw beginnen’. Als er Comfort Talk wordt toegepast, dan zou het volgende gezegd worden: ‘Het is heel fijn dat je zo mooi stil kunt liggen, want dan is het onderzoek veel sneller klaar.’
Houding en taal
Eigenlijk is Comfort Talk een combinatie van houding en taal. Bij het gesprek worden negatieve woorden achterwege gelaten en dezelfde informatie wordt overgebracht met positieve woorden. Daarnaast is het de bedoeling dat de zorgverlener zoveel mogelijk de houding van de patiënt spiegelt. Onbewust ervaart de patiënt dan meer begrip van de zorgverlener.
Een goede professional nodig?
Heb jij een goede, ervaren en gedreven professional nodig voor in je zorginstelling? Bij Zorgzorro kun je altijd de beste professional vinden, voor korte of lange periode. Zoek direct online of neem vrijblijvend contact op.